地域でお話)6/25(月)島は孤ならず必ず隣あり――奄美沖縄環境史研究の夢@鹿児島大学 #Aamami #Okinawa #Yaku #Tane #barter RT @tiniasobu
2012/05/23
http://cpi.kagoshima-u.ac.jp/index-j.html
鹿児島大学の国際島嶼教育研究センターの長嶋俊介先生からの招待で、
6月25日(月)の16時半から、島嶼研究会でお話することになりました。
タイトルと大まかな内容を送りました。こんな感じです。
島は孤ならず必ず隣あり――奄美沖縄環境史研究の夢
Island Partnership and Barter Economy: Prospects from the environmental
history of Amami and Okinawa Archipelagos
安渓 遊地 ANKEI Yuji
山口県立大学国際文化学部・教授
Professor, Yamaguchi Prefectural University
島は、さまざまなものに分断され続けてきた。それらをつなぐ失われた輪を見つけ
たい。それが、1974年に始まった西表島通いにつづく、私の島巡りの旅の課題となっ
た。とくに2005年から5年間は、地球研(総合地球環境学研究所)の湯本貴和教授の
もとで集中してとりくんだ日本列島の環境史研究プロジェクトで、私たちは、奄美沖
縄の島々を精力的に廻った。その結果は、6冊の論文集のうちの1冊『島と海と森の環
境史』(文一総合出版)、7冊の『聞き書き・島の生活誌』(ボーダーインク)、1冊
の『奄美・沖縄環境史資料集成』(南方新社)という、合計で2000頁近い成果物となっ
た。これらの本は、30年以上を種子島から与那国島までの島々の研究についやしてき
たメンバーを中心にして、地域を知り・地域を愛し・地域を守るという研究者と地域
住民の協働の産物だとも言える。
今回は、これらの研究成果の中から、大正時代まで島々を結んでいた交流と物々交
換のネットワークについての、フィールドワークの結果をお伝えしたい。実際にそれ
らを経験した人たちの語りは、いまとなっては再び聞くことができないものが多い。
それらが教えてくれる内容は、ちょうどマリノフスキーがトロブリアンド諸島で、文
化も言語も違う多数の島々が貝でつくった装身具を贈りあうという平和のネットワー
クの「クラ」によってつながれていることを見いだしたのと同じころ、奄美・沖縄の
島々にも、そうした人間関係に裏打ちされた、物々交換があったことを示すものであ
る。
Recently, we have published some 2000 pages of scientific articles,
records of
narratives, and a big sourcebook on the environmental history of human
life in
Amami and Okinawa Islands. This paper aims at an ethnographic reconstruction
of barter economies that flourished during Taisho Era (1912-1926) between
neighbor islands in Ryukyu Archipelago, belonging to Kagoshima and
Okinawa Prefectures, Japan. Based on three decades’ field survey in south
ern islands
of Japan, I would like to have an overview of barter economies that once
flourished in these islands before World War II. The island partners I
studied
were chosen from the following areas from south to north: 1) Yaeyama, 2)
Miyako,
3) Okinawa, 4) Amami Ohshima, 5) Tokara, and 6) Tane-Yaku Islands.
Malinowski (1922) found that Trobriand Islanders practiced kula, a
circle of
close partnership among neighbor islands, which was accomplished through
ceremonial exchange of prestige goods, and he also described their gimwali,
barter of daily necessities as food. This report is a study of gimwali of
southern Japan around the time of the publication by our ancestor of
fieldwork. It is an attempt to the atic study of barter and primitive
money in Japan, and to its implications for the development of partnerships
between Asian neighbors in today’s global economic crisis.