#CEDAR_)_文化と宗教の違いと向き合いながら2週間の合宿を世界各地で展開するプログラムです_RT_@tiniasobu
2016/12/06
12/7 修正 Orthodox Christians
を ギリシャ正教徒 と訳したみたのでしたが、ブルガリア正教などもありつつ、地名がつかないのが正式だと知って、正教徒 に訳し直しました。
12/21 修正 ガザ救援を叫んでいたイスラム教徒の女性が ← イスラム教徒が抜けていました。
http://www.cedarnetwork.org/about-us/に掲載されているものの要約です。
15年にわたって、このプログラムをしかけてきた、ボストン大学の Adam Seligman
教授が、 フルブライトの客員教授として、山口県立大学にこられます(2017年1月から3月)
いろいろなワークショップなども可能とおもいますので、ご紹介しておきます。
文化と宗教の違いを生きるためのCEDARプログラム(安渓遊地訳)
私たちとはまったく違う人たちと、平和に共存できる世界はどうしたらつくれるのでしょうか。
想像してみてください。イスラエル反対のデモをイギリスで組織し、ガザ救援を叫んでいたイスラム教徒の女性が、CEDARプログラムでシオニストとともに暮らして、初めはどうしたらいいかわからない板挟みになって困惑していましたが、2週間の終わりには、「大嫌いな人たちとも友だちになれることを学んだわ」と言いました。
考えてみてください。アフリカからやってきた保守的なカトリック信者が、インドネシアで非常に信心深いトランスジェンダーのイスラム教徒たちと向き合ったときの人間的かつ神学的な困惑を経験したあと、国に戻ってこうした違いをもつ人々が出会うという取り組みを始めたのです。
こんな例もあります。イタリアの女性教員は、イスラム教徒、正教徒、プロテスタント、ユダヤ教徒とともにブルガリアの合宿で2週間を過ごしたあと、ローマに帰って自分の学校の多文化教育のプログラムを根本的に見直すことを提案しはじめました。文化や宗教の違いに蓋をするのではなく、生徒たちの家族が、それぞれ属しているたくさんの多彩なコミュニティと出会えるようにするという提案です。
2003年にボスニアとヘルツェゴビナとクロアチアで2週間のプログラムを行ったのが、CEDARの具体的な始まりです。宗教的に異なるさまざまアイデンティティをもった人々がともに暮らし、違いがあることを認め、「他者」から学ぶというプログラムでした。それ以来、毎年ブルガリア、イギリス、イスラエル、インドネシア、ウガンダ、アメリカなどで毎年開催してきました。のべ50ヵ国から学生、社会人、宗教指導者と社会のリーダーたち合計400人が参加しました。
宗教間対話や紛争解決プログラムはたくさんありますが、それらは互いに共通点があることを強調して、違いを目立たないようにさせようとする傾向があります。これに対して、CEDARは、最優先課題を「違いを正面からとらえること」に置いています。実際、CEDARの取り組みは、参加者が自分と他者の違いに気付くというところがスタートになります。そして、違っていてもなんとかいっしょに生きていく方法を身に付けることを学ぶのです。2週間の濃密なプログラムを通して、参加者は見慣れぬ宗教儀式を体験し、自分とはまったく違う信仰とまさにとっくみあいをして、自分がそれまでの人生で当然だと思ってきたことを再検討し、そしてなんとか時間と空間を共有する方法を見つけ出すのです。講義、見学、実習を通して、仲
たち
はついには自分のアイデンティティはきちんと保ちながら、互いの違いを大切にすることができるようになります。他者との大きな違いを生み出しているアイデンティティというものは、誰にとっても大切ですから、異なるコミュニティに橋をかけるこうしたプログラムは、共通点さがしに留まらず、違いを大切にするものでなければうまくいきません。
最近では、CEDARに参加した経験を活かして、宗教指導者や研究者が、CEDARと同じ手法を使ったプログラムを東アフリカ、南アフリカ、カナダ、バルカン諸国などに展開しています。その結果、CEDARは、グローバルなネットワークを先導するものとなっています。開始から10年の節目を迎え、今後は当初の宗教的な違いに注目することに留まらず、さらには国、民族、言語、性などの違いにも光をあてることを目指しています。
自分とは違う「他者」に、実践的かつ建設的な関わりをもつことで、CEDARプログラムを経験した参加者たちは、プログラム終了後も、国にもどって自分の足下にその経験を応用しようとするようになるものです。その結果、参加者の地元に住む、共通点をもたない集団どうしが、互いをよりよく理解して、お互いに寛容になれる道が開けてくるのです。
CEDAR: Communities Engaging with Difference and Religion
CEDAR(シーダー)は、文化や宗教の違いを生きる人々が2週間をともに過ごすことで、違いが憎しみを生まない「筋金入りの寛容」を実践できる人を育てる平和のプログラムです。
CEDAR
How can we share our world peaceably with people who are not like us
Imagine a radical Muslim activist from the UK, organizer of
anti-Israel demonstrations and Relief for Gaza convoys, who finds herself in
a program with Zionists, calls home in a quandary about what to do . . . and
ends the program saying, “I learned I could be friends with people I hate.”
Think of the personal and theological chagrin of a conservative
Catholic priest from Africa who has to confront deeply pious transgendered
Muslims in Indonesia . . . and returns home to organize just such encounters
with difference in his home country.
Consider the Italian teacher who, after spending two weeks with
Muslims, Orthodox Christians, Protestants, and Jews in Bulgaria, returns to
Rome and begins a campaign to restructure multicultural education in her
school: to stop sweeping difference under the carpet, and instead allow the
students’ families to encounter the many and diverse communities to which
they belong.
In 2003 CEDAR launched its first two-week program in Bosnia and
Herzegovina and Croatia, creating a unique model for people with divergent
religious identities to live with, recognize, and learn about “the other”
together. Since then it has met annually in countries ranging from Bulgaria
to Britain, Israel to Indonesia, Uganda to the United Statesdrawing a total
of more than 400 students, professionals, and religious and civic leaders
from 50 countries.
Unlike other interfaith and conflict resolution programs, which play
down fundamental dissimilarities between people in favor of emphasizing what
they have in common, CEDAR places difference squarely at the top of the
agenda. In fact, the key to CEDAR’s approach is the requirement that
participants confront one another’s differencesand then learn how to live
with them anyway. In two intensive weeks, they experience unfamiliar
religious customs, grapple with beliefs that contradict their own, reexamine
lifelong assumptions, and figure out how to share time and space.
Through a combination of lectures, site visits, and hands-on
learning, fellows ultimately come to appreciate difference, while at the same
time affirming their own communal identities. As we all value our
identitythat which makes us who we are and so different from othersany
successful program on intercommunal relations must be one that values
differences over commonalities.
In recent years several religious leaders and academics have been
inspired by their CEDAR experience to develop affiliates using this model in
East Africa, southern Africa, Canada, and the Balkans. As a result, CEDAR is
fast becoming a pioneering global network, and as the organization enters its
second decade, it is also expanding its scope beyond religion to address
national, tribal, linguistic, and sexual differences.
Engaging with the “other” in a practical and constructive way
prepares CEDAR fellows to apply their experiences in their home communities
when the school is over. They return uniquely equipped to help the disparate
groups where they live understand each other better and tolerate each other
more as a result
CEDARCommunities Engaging with Difference and Religion
610 Centre Street, Suite A Newton, MA 02458 USA info@CEDARnetwork.org
www.CEDARnetwork.org
